UOKiK bierze się za celebrytów – Doda, Rozenek-Majdan i Chajzer ukarani!

UOKiK bierze się za celebrytów – Doda, Rozenek-Majdan i Chajzer ukarani!

Jeśli myślisz, że reklamy na Instagramie to dziki zachód, gdzie wszystko wolno, to UOKiK właśnie udowodnił, że niekoniecznie. Tym razem pod lupę wzięto znanych celebrytów – Dodę, Małgorzatę Rozenek-Majdan i Filipa Chajzera. Powód? Nieoznaczanie reklam w mediach społecznościowych. A że urząd nie rzuca słów na wiatr, posypały się kary – w sumie niemal pół miliona złotych!

Instagram to dziś jedno z głównych narzędzi marketingowych. Firmy płacą influencerom za reklamowanie produktów, a ci chętnie je polecają – ale nie zawsze zgodnie z przepisami. UOKiK od dłuższego czasu bacznie przygląda się temu zjawisku i konsekwentnie wyciąga konsekwencje wobec tych, którzy nie grają fair.

Trójka influencerów promowała produkty różnych marek, nie używając jednoznacznych oznaczeń. Publikacje komercyjne były podobne do materiałów neutralnych również w treści i stylu – sugerowały spontaniczność wyboru produktu lub odpowiedź na pytania odbiorców – tłumaczy prezes UOKiK, Tomasz Chróstny.

Brak transparentności okazał się kosztowny. Najwięcej zapłaci Małgorzata Rozenek-Majdan, choć warto dodać, że jeszcze przed decyzją urzędu poprawiła swoje oznaczenia reklamowe. Na celebrytów nałożono następujące kary:

  • Filip Chajzer – 80 895 zł
  • Dorota Rabczewska (Doda) – 191 523 zł
  • Małgorzata Rozenek-Majdan – 220 267 zł

Kryptoreklama – dlaczego to taki problem?

Kiedy widzimy reklamę w telewizji czy na billboardzie, od razu wiemy, że ktoś chce nam coś sprzedać. Ale kiedy influencer mówi o jakimś produkcie jak o swoim „ulubieńcu”, sprawa robi się mniej oczywista. I tu właśnie pojawia się problem kryptoreklamy.

Dlaczego to takie istotne?

  • Ludzie czują się oszukani – jeśli ktoś ufa influencerowi i wierzy w jego rekomendacje, może mieć pretensje, gdy okaże się, że to tylko dobrze zakamuflowana reklama.
  • Nieuczciwa konkurencja – ci, którzy oznaczają swoje reklamy prawidłowo, mogą mieć trudniej niż ci, którzy próbują je ukryć.
  • To po prostu nielegalne – przepisy są jasne: reklama musi być wyraźnie oznaczona.

Celebryci nie pozostali obojętni wobec decyzji UOKiK. Małgorzata Rozenek-Majdan zapewniała wcześniej, że działa „uczciwie i transparentnie”. Filip Chajzer natomiast twierdził, że o zarzutach dowiedział się… z internetu.

Czy będą walczyć o swoje w sądzie? Możliwe. Ale patrząc na wcześniejsze decyzje UOKiK wobec influencerów (Marcin Dubiel, Maffashion czy Lord Kruszwil), można przypuszczać, że urząd raczej nie odpuści.

UOKiK bierze się za celebrytów – Doda, Rozenek-Majdan i Chajzer ukarani!

UOKiK bierze się za celebrytów – Doda, Rozenek-Majdan i Chajzer ukarani!

UOKiK bierze się za celebrytów – Doda, Rozenek-Majdan i Chajzer ukarani!

Najnowsze artykuły