Nagi mężczyzna. Akt męski w sztuce polskiej po 1945 roku

Na rynku księgarskim pojawiła się nowa publikacja Pawła Leszkowicza, którego mamy przyjemność gościć od czasu do czasu i na naszych łamach. Tym razem zajął się aktem męskim:

***

Tematem książki Nagi mężczyzna. Akt męski w sztuce polskiej po 1945 roku jest szeroko rozumiana problematyka aktu męskiego i przedstawień męskiego ciała w polskiej sztuce nowoczesnej. Szczególny akcent został postawiony na sztukę powojenną, od 1945 roku do współczesności, z uwzględnieniem przełomu politycznego 1989 roku i przejścia od systemu totalitarnego do trudnych procesów demokratyzacji. Pojawiają się także liczne odniesienia i przykłady ze sztuki wcześniejszej i międzynarodowej, nie ma zatem twardej granicy historycznej i geograficznej. Z tego powodu, że akt męski w polskiej historii sztuki jest obszarem słabo opracowanym, książka jest próbą zgromadzenia, opisania i analizy jak największej ilości przykładów aktów męskich w sztuce polskiej, aby pokazać bogactwo w tym marginalizowanym temacie i podkreślić jego sens i obecność.

Akt męski to obszar podminowany – erotycznie i politycznie. Pełen akt męski wciąż jest kontrowersyjny i wypierany. Dlatego książka ta jest pierwszym tak obszernym studium aktu męskiego i przedstawień męskiego ciała. Akt męski w polskiej kulturze nowoczesnej problematyzował kwestie indywidualnej lub zbiorowej wolności, a jego współczesny rozwój wiąże się z emancypacją społeczną i seksualną oraz z demokratyzacją płci. Paradoksalny status aktu męskiego polega na tym, iż jest on zarówno symbolem władzy, jak i opozycji. Jest on gatunkiem bardzo oficjalnym – rzeźbą publiczną, a jednocześnie intymnym, obscenicznym, i często cenzurowanym. Dlatego rozważany jest akt męski w swej genitalnej pełni i pruderyjnej osłonie, nacjonalistycznej dumie i anarchistycznym proteście, bolesnej nagości i zmysłowej rozkoszy. Książka wydobywa tę dwoistość i na przykładzie dzieł polskich artystów i artystek mierzy się z traumą i ekstazą, polityką i erotyką, oficjalną i alternatywną wykładnią aktu męskiego.

Zawarte w książce studia są pełne żarliwości i pasji, napięcia i pożądania, miłości i nadziei. Jednocześnie z dużą znajomością problematyki i naukową erudycją dotykają jednego z najgłębiej wypartych i ukrytych, przemilczanych i cenzurowanych tematów we współczesnej historii sztuki – aktu męskiego. – prof. Andrzej Turowski

Dr Paweł Leszkowicz – historyk sztuki, kurator i wykładowca zajmujący się współczesną sztuką, kulturą wizualną oraz studiami nad seksualnością. Wykłada i prowadzi badania na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza i Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu oraz University of Sussex w Brighton. Opublikował trzy książki: „Helen Chadwick. Ikonografia podmiotowości” (2001), wraz z Tomkiem Kitlińskim „Miłość i demokracja. Rozważania o kwestii homoseksualnej w Polsce” (2005) oraz „Art Pride. Polska sztuka gejowska” (2010). Autor wystaw i katalogów „Miłość i demokracja” (Poznań 2005, Gdańsk 2006), „GK Collection” (Poznań 2007), „Imperium zmysłów” (Poznań 2007), „Urban Legends” (Poznań 2009), „Vogue” (Gdańsk 2009), „Ars Homo Erotica” (Warszawa 2010), „Młość to miłość. Sztuka jako LGBTQ aktywizm. Od Brytanii po Białoruś” (Lublin 2011).

Wydawnictwo Naukowe UAM
Rok wydania: 2012
Ilość stron: 572 s.
Oprawa: twarda
Wymiary: 170×240 mm
ISBN: 978-83-232-2363-4
ISSN: 0556-1019

 

 

 

 

 

 




Skomentuj

  

  

  

Obraz CAPTCHY

*

Możesz używać następujących tagów HTML

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Pamiętaj: zamieszczając komentarze akceptujesz regulamin

napisz do nas: listy@homiki.pl

Homiki.pl. Czasopismo zarejestrowane w Sądzie Okręgowym Warszawa Praga pod nr 2372 więcej »
Nr ISSN: 1689-7595

Powered by WordPress & Atahualpa