Homofobia króluje w brytyjskich szkołach

Ponad połowa homo-, bi- oraz transseksualnych uczniów w szkołach w Wielkiej Brytanii staje się ofiarami szykan ze strony swoich kolegów i koleżanek – wynika z raportu londyńskiego stowarzyszenia Stonewall Equality. Powodem dyskryminacji jest sam fakt bycia gejem, lesbijką czy transem.

Z badania wynika, że homofobiczny język jest szkolną normą. 99 proc. ankietowanych uczniów z grupy LGBT przyznaje, że słyszy w swoich szkołach obraźliwe określenia, jak na przykład ‚poof’ (‚pedzio’).  Bardzo często słowo ‚gay’ używane jest w jednoznacznie negatywnym kontekście. Zdania takie jak  ‚You’re so gay’ maja za zadanie dotknąć i poniżyć osobę określaną.

Co gorsza, uczniowie doświadczający dyskryminacji o podłożu homofobicznym pozostawieni są najczęściej sami sobie. Nauczyciele najczęściej nie interweniują, nawet gdy są świadkami słownej agresji. W badaniu 60 proc. nieheteroseksualnych nastolatków wskazywała na bezczynność pedagogów.

Jak można przypuszczać, homofobia ma negatywne skutki na samopoczucie młodych ludzi. Sześciu na dziesięciu uczniów, którzy doświadczyli homofobicznych szykan, ma z tego powodu problemy natury psychicznej i gorsze wyniki w nauce. W tej grupie bardzo częstym objawem ucieczkowym od problemu jest fantazjowanie o treści samobójczej.

Co ciekawe, ministerstwo edukacji w konserwatywnym rządzie uznało wyniki badania za alarmujące a szkolne akty homofobii za nieakceptowalne. Agresja skierowana przeciwko nieheteronormatywnym nastolatkom ma być zwalczana z równą mocą co rasizm w szkole.

Raport w formacie PDF jest dostępny TUTAJ.

***

Łatwo jest zżymać się na nauczycieli, uczniów i ich rodziców na dalekiej wyspie, warto jednak zatrzymać się na chwilę i przyjrzeć polskim gimnazjom i liceom. Jak można przypuszczać, w kraju, gdzie – jak wynika z badań opinii – słowo pedał jest najgorszym przekleństwem, jakim można obrzucić drugiego człowieka, homofobia to również codzienność na szkolnych korytarzach.

Jak można przeczytać w artykule Aleksandry Judy „Problem homofobii w polskich szkołach- przejawy, przyczyny, propozycje rozwiązań”, który ukazał się w maju br. w Krytyce.org, przemoc psychiczna o podłożu homofobicznym to praktycznie norma, często dochodzi również do przemocy fizycznej – szarpania, uderzania, czy pobicia.

Przyczyny homofobii w naszych szkołach są podobne jak w całym społeczeństwie – brak wiedzy, brak rzetelnego uświadomienia w kwestiach płci, silnie zakorzeniona ludowa tradycja katolicka (również w sferze państwowości i jej symboli), etc… Co zatem robić? Róbmy swoje!

Czytaj więcej na naszych łamach:

(jp)




Skomentuj

  

  

  

Obraz CAPTCHY

*

Możesz używać następujących tagów HTML

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Pamiętaj: zamieszczając komentarze akceptujesz regulamin

napisz do nas: listy@homiki.pl

Homiki.pl. Czasopismo zarejestrowane w Sądzie Okręgowym Warszawa Praga pod nr 2372 więcej »
Nr ISSN: 1689-7595

Powered by WordPress & Atahualpa