Era Nowe Horyzonty- homicze filmy

Aż do 27 lipca we Wrocławiu trwa festiwal Era Nowe Horyzonty, przeniesiony do stolicy Dolnego Śląska z Cieszyna. Sprawcą zamieszanie jest oczywiście Roman Gutek. Sprawdź: www.eranowehoryzonty.pl

Na stronie Krytyki Politycznej publikowane są codzienne notki o filmach i festiwalowej atmosferze. Jeśli nie ma nas akurat we Wrocławiu warto je śledzić – dają namiastkę tego, co serwowane jest we wrocławskich kinach. Bloga prowadzą Łukasz Andrzejewski, Magdalena Błędowska, Piotr Kletowski, Piotr Marecki, Kuba Mikurda, Joanna Ostrowska i Michał Syska.

Łukasz Andrzejewski obejrzał we Wrocławiu znany czytelnikom homików.pl dokument Roberta Glińskiego homo.pl i oto jak mu się podobało:

Festiwalowy przewodnik określił film Roberta Glińskiego jako „odważny dokument o seksualności w naszym kraju”. Gdyby tak było, homo.pl byłby najpewniej jednym z głośniejszych i ważniejszych filmów tegorocznego festiwalu. Jest niestety dokładnie odwrotnie: pokazywany już w telewizji dokument Glińskiego pracowicie reprodukuje schematy, które i bez „odważnej” pracy reżysera mają się aż zbyt dobrze. Uporczywe podkreślanie ogranych stereotypów, jak lesbijka wykonująca „męski” zawód czy „zniewieściały” fryzjer uciekający przed nietolerancją z rodzinnej miejscowości, nie wypływa na zmianę postrzegania osób homoseksualnych, przeciwnie – umacnia opresywną formułę doświadczenia inności. W tym sensie film Glińskiego jest absolutną porażką: o świecie homoseksualistów nie mówi nic nowego, tak jakby problem kończył się na konserwatyzmie rodziców, problemach z religijnością, niemożliwości legalizacji związku czy obawach przed reakcją najbliższego otoczenia. Porażka homo.pl jest tym bardziej dotkliwa, że równolegle do filmu Glińskiego wyświetlany był film Rosy von Praunheim Martwi geje, żywe lesbijki. Reżyserowi z Niemiec udało się – w przeciwieństwie do Roberta Glińskiego – pokazać osobiste i zarazem nieszablonowe historie, jak na przykład doświadczenie homoseksualnej inności w obozach koncentracyjnych albo wysiłek tworzenia lesbijskiej telewizji czy magazynu. Bohaterowie Glińskiego w większości sprawiają wrażenie, jakby grali samych siebie, jakby swoją historię odtwarzali po raz setny, natomiast postacie z dokumentu Rosy von Praunheim są autentyczne, nasycone, zaangażowane we własną historię, zainteresowane i wyraźnie zadowolone z samej możliwości wyrażenia siebie. Gliński zdecydował się wpisać swoich bohaterów w sprawdzone pomysły, a Praunheim po prostu oddał im głos, udostępnił kamerę, minimalizując montaż i swój udział. Efekt jest łatwy do przewidzenia.

czytaj blog filmowy: http://www.krytykapolityczna.pl/Blog-filmowy/menu-id-183.html

3 komentarzy do:Era Nowe Horyzonty- homicze filmy




Skomentuj

  

  

  

Obraz CAPTCHY

*

Możesz używać następujących tagów HTML

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Pamiętaj: zamieszczając komentarze akceptujesz regulamin

napisz do nas: listy@homiki.pl

Homiki.pl. Czasopismo zarejestrowane w Sądzie Okręgowym Warszawa Praga pod nr 2372 więcej »
Nr ISSN: 1689-7595

Powered by WordPress & Atahualpa