Zapraszamy do kin: Madame Sata

Madame Satã

Sławna brazylijska drag queen, która śpiewa i zabija

Madame Sata

W KINACH OD 1 LUTEGO 2008

Madame Satã nie jest egzotyczną wycieczką po slumsach Rio. Zabiera widza o wiele głębiej niż jakikolwiek inny film, do samego serca tytułowej postaci i jego pełnego rozpaczy świata. Stephen Holden, New York Times

madame sata

Lapa, dzielnica Rio de Janeiro, 1932.

Lapa to dzielnica cyganerii i nędzarzy, dom dla alfonsów, prostytutek, złodziei i wszelakiej maści wyrzutków społecznych. João Francisco dos Santos (Lázaro Ramos) to groźnooki uliczny bandyta i prostytutka w jednym, którego wielkim marzeniem jest występować na scenie, tak jak jego wielka idolka – Josephine Baker.

W podupadłym pensjonacie w sercu Lapy, dzieli swój świat ze swoją „żoną” i prostytutką Lauritą, jej córeczką, oraz z Tabu – wspólnikiem w małych przestępstwach i jego “niewolnikiem”. João Francisco dobrze zna lokalny światek mętów społecznych, ma dobre kontakty z właścicielem baru Błękitny Dunaj, gdzie świetnie współegzystują ze sobą: prostytucja, narkotyki i skorumpowani policjanci. Jego wybuchowy temperament i umiejętności w sztukach walki czynią z niego fascynującą i przerażającą postać. Ten hebanowo czarny, postawny i wysoki, nieustraszony i charyzmatyczny złodziej staje się dla lokalnej bohemy ojcem, matką, mężem, doradcą i mścicielem, prawdziwą legendą. Zdolny do wszystkiego: w jednej chwili, w masce i piórach śpiewa niczym Edith Piaf, by w następnej kopać niczym Bruce Lee.

Oskarżony o kradzież, której nie popełnił, João Francisco zostaje skazany na 6 miesięcy więzienia za stawianie oporu policji, która przyszła go aresztować. Po wyjściu na wolność przekonuje właściciela baru Błękitny Dunaj, by ten pozwolił mu występować na scenie. W barwnym stroju i świecącym makijażu, João Francisco zdobywa wreszcie uznanie publiczności, którego tak pragnął. Po tylu latach szczęście chyba się do niego w końcu uśmiechnęło. Jednak prowokacja klienta popycha go do zbrodni, która na wiele lat niszczy jego sen o byciu artystą.

Lapa, Karnawał 1942.

Po 10 latach w więzieniu, João Francisco wraca do swojej dzielnicy i wygrywa konkurs na najpiękniejszy karnawałowy kostium. Odrodzony, stwarza swą najsłynniejszą kreację: Madame Satã…

madame sata

BIOGRAFIA PRAWDZIWEJ MADAME SATÃ
(João Francisco Dos Santos; 1900-1976):

Urodzony na północy Brazylii, w rejonie Pernambuco, w rodzinie byłych niewolników. Jeden z 17 dzieci, w wieku 7 lat został sprzedany: matka zamieniła go na klacz. Kilka lat mieszkał w Recife, by potem przenieść się do Rio, do dzielnicy Lapa, w latach 30. schronienia dla wszelkiej maści przestępców i cyganerii. Wielokrotnie pracował jako ochroniarz w nocnych klubach, broniąc prostytutek przed gwałtami i zbyt agresywnymi klientami.

Czarny analfabeta, transwestyta i homoseksualista, ojciec siedmiorga adoptowanych dzieci, zawsze żył na obrzeżach społeczeństwa. Wielokrotnie go aresztowano, często za stawianie oporu policji. Utalentowany capoeirista, nieustannie walczył z funkcjonariuszami, na ogół w odpowiedzi na zaczepki, obraźliwe komentarze, bądź w obronie niesprawiedliwie traktowanych prostytutek, żebraków, transwestytów, czarnych i innych społecznie wykluczonych. Stał się w ten sposób ikoną kontrkultury XX wieku w Brazylii.

Królował w czasach, kiedy nie wiadomo było, co zrobić z byłymi niewolnikami i ich potomkami. João Francisco, wyrzutek zarówno w sensie seksualnym, jak i społecznym, swoje miejsce wywalczył pięściami, znajdując schronienie w cygańskiej dzielnicy Rio, Lapie.

Jego życie to naprzemienny ciąg pobytów w więzieniu i występów jako drag queen na scenie w klubie Błękitny Dunaj, które przysporzył mu sławy i doprowadziły do wyroku skazującego za morderstwo. Miłość do karnawału sprawiła, że w 1942 r. zaistniał na ulicach Rio jako Madame Satã, w stroju zainspirowanym filmem Cecila B. DeMille z 1930 roku.

Zmarł wkrótce po swoim ostatnim wyjściu z więzienia.

reżyseria
Karim Ainouz

rok i kraj produkcji
2002, Brazylia
czas trwania 105 minut

nagrody i festiwale
najlepszy film na MFF Chicago 2002
najlepszy reżyser na MFF Biarritz 2002
najlepszy film, najlepszy scenariusz, najlepsze zdjęcia, najlepszy aktor na Festiwalu Filmów Iberoamerykańskich, Huelva 2002
nagroda specjalna jury, najlepszy aktor (Lázaro Ramos) na MFF São Paulo 2002
nagroda za najlepszą reżyserię, nagroda specjalna dla najlepszego debiutu na Festiwalu Nowego Kina Latynoamerykańskiego 2002
MFF Cannes 2002 (oficjalna selekcja do sekcji Un Certain Regard)

O REŻYSERZE

Karim Adinouz (ur. Fortaleza, Brazylia, 1966).
Studiował architekturę na Uniwersytecie w Brazylii, oraz ukończył studia na wydziale filmowym Uniwersytetu Nowojorskiego.

Jego nowatorskie krótkie metraże Paixăo Nacional i O Preso oraz dokument Seams były pokazywane na ponad 50 festiwalach filmowych w Brazylii i na świecie, m.in. w Rotterdamie, Oberhausen, Londynie, Vancouver, Atlancie i Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Nowym Jorku.

Zdobył wiele nagród, w tym na najlepszy film krótkometrażowy na Festiwalu w Atlancie (1999) oraz na Festiwalu w Ann Arbor (Michigan, 1997).

Pracował jako asystent montażysty oraz asystent reżysera przy wielu filmach, m.in. „Poison” (Todd Haynes, 1990), „Swoon” (Tom Kalin, 1991) i „Postcards from America” (Steve McLean, 1993). Był również jednym ze scenarzystów “W cieniu słońca” Waltera Sallesa.

Madame Satã to jego fabularny debiut.

zobacz zwiastun
zobacz oficjalną stronę filmu
zobacz polską stronę filmu

Dystrybucja w Polsce AP Mañana
www.manana.pl

2 komentarzeZapraszamy do kin: Madame Sata

Skomentuj

Możesz używać następujących tagów HTML

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

  

  

  

Obraz CAPTCHY

*

Pamiętaj: zamieszczając komentarze akceptujesz regulamin

napisz do nas: listy@homiki.pl

Homiki.pl. Czasopismo zarejestrowane w Sądzie Okręgowym Warszawa Praga pod nr 2372 więcej »
Nr ISSN: 1689-7595

Powered by WordPress & Atahualpa