To był rok

Kiedy patrzę na ten mijający rok, aż nie mogę się nadziwić. Tyle się wydarzyło! I to podczas rządów (a może dzięki nim?) tak bardzo nam niesprzyjających…

Rok rozpoczął się artykułem w Wysokich Obcasach „Dwie mamy Jasia” – o wychowywaniu dzieci przez pary jednopłciowe; do tej pory ukazało się zaledwie kilka artykułów w polskiej prasie na ten temat.
http://www.homiki.pl/modules.php?name=News&file=article&sid=1497

Początek roku to również niedobra dla naszego wizerunku kłótnia między działaczami LGBT o pomnik ofiar gejowskich. Po pierwsze niepotrzebna kłótnia na forum publicznym, a po drugie – pomysł zakładał jedynie upamiętnienie ofiar męskich – gejowskich (w zamyśle i lokalizacji), a gdzie (znów) lesbijki?
http://www.homiki.pl/modules.php?name=News&file=article&sid=1509

Z ważnych wydarzeń, które miały miejsce w 2007 roku, warto wspomnieć:

  • prezydent RP podczas obchodów 62 rocznicy wyzwolenia obozu koncentracyjnego Auschwitz wspomina, iż w obozie ginęły również osoby homoseksualne (po raz pierwszy z ust polityka pada takie zdanie)
    http://www.homiki.pl/modules.php?name=News&file=article&sid=1534

  • inscenizacja „Aniołów w Ameryce” w TR Warszawa. Premiera narobiła trochę hałasu, bo pięknie pokazuje hipokryzję i podwójne życie osób homoseksualnych; smaczku dodawał fakt, iż przekładu dokonał niedawno ujawniony gej Jacek Poniedziałek i wiele wniósł w samą sztukę
  • akcja KPH „Ty pedale, ty lesbo – nienawiść boli” – kontrowersyjna, ale przyniosła (różne) efekty, dyskusje, oburzenia, niezadowolenie nawet samych osób zainteresowanych, czyli medialny sukces
    http://www.homiki.pl/modules.php?name=News&file=article&sid=1571

  • Global Village, czyli Globalna Wioska, wielki namiot w samym sercu Warszawy, na pl. Konstytucji – akcja zorganizowana m.in. przez Lambdę Warszawa. Namiot stanął na 1 dzień, a w środku działo się wiele: występy muzyczne, stoiska organizacji LGBT, feministycznych, ekologicznych, działających na rzecz praw człowieka; dyskusje (nawet z Młodzieżą Wszechpolską!), pokazy filmów. Szczudlarze zachęcili wielu przechodniów do zajrzenia do namiotu
    http://www.homiki.pl/modules.php?name=News&file=article&sid=1575

  • debata w Parlamencie Europejskim o homofobii polskiego rządu – dobrze że ktoś z zewnątrz to zauważył!
    http://www.homiki.pl/modules.php?name=News&file=article&sid=1084

  • rządy PiS+LPR+Samoobrony – to uważam za kit roku, a w szczególności to, co nas dotyczy bezpośrednio, czyli: wypowiedzi przedstawicieli MEN-u, Giertycha i Orzechowskiego – że geje i lesbijki nie mogą być nauczycielami, że należy policzyć lesbijki i gejów, że nie wolno promować homoseksualizmu w szkołach. Generalnie panowie się „zafiksowali” na homoseksualność, że to tak groźne jest, szczególnie dla dzieci, że może je trwale uszkodzić
    http://www.homiki.pl/modules.php?name=News&file=article&sid=1685

  • wygrana przed Europejskim Trybunałem Praw Człowieka w Strasburgu odnośnie Parady Równości 2005 w Warszawie – Trybunał wydał wyrok, iż zakaz Parady był niezgodny z prawem – jest to bardzo ważne wydarzenie z punktu widzenia prawa w Polsce
    http://www.homiki.pl/modules.php?name=News&file=article&sid=1655

  • odbyte Parady i Marsze w Warszawie, Poznaniu, Krakowie – wreszcie legalne, bez zakazów (także dzięki wyrokowi z Europejskiego Trybunału), z zakłóceniami ale jakby o mniejszej sile rażenia – oby stały się już stałymi punktami w polskim kalendarzu, ale pytanie jakie się tu nasuwa brzmi: które miasto kolejne? Typuję Gdańsk i Wrocław
    http://www.homiki.pl/modules.php?name=News&file=article&sid=1659

  • wypowiedź Rzecznika Praw Dziecka Elżbiety Sowińskiej nt. teletubisia Tinky Winky, że jest gejem bo nosi różową torebkę. To jest hit absurdu roku 2007! Śmiali się wszyscy – w Polsce, Europie i na świecie…
    http://www.homiki.pl/modules.php?name=News&file=article&sid=1726

  • stałe miejsca na mapie medialnej zajmują już program Homofonia (telewizja ITV) – były małe problemy ale na szczęście przejściowe – oraz Lepiej późno niż wcale (radio TOK FM) – niszowe audycje, o późnych porach, ale są to pierwsze okienka przeznaczone dla nas…
    http://www.homiki.pl/modules.php?name=News&file=article&sid=1775

  • występ gejowsko-lesbijskich ikon na Sopot Festiwalu – Gloria Gaynor i Village People. Kultura na szczęście zwyciężyła z uprzedzeniami
    http://www.homiki.pl/modules.php?name=News&file=article&sid=1736

  • płyta z wytwórni piosenkarki Kayah Kayax „Music for boys & gays” – adresowana również do środowiska gejowskiego (jak mówi tytuł, może celowo w obcym języku aby zrozumieli tylko ci, którzy mają zrozumieć) i promowana podczas Parady w Warszawie
    http://www.homiki.pl/modules.php?name=News&file=article&sid=1676

  • kameralny film „Parę osób, mały czas” w reż. A. Barańskiego, pokazujący naszego poetę Mirona Białoszewskiego i jego przyjaźń z niewidomą kobietą Jadwigą Stańczakową. Gdzieś w tle pokazana homoseksualność Białoszewskiego i związek z jego partnerem, ale jednak
    http://www.homiki.pl/modules.php?name=News&file=article&sid=1690

  • program w TVN „Superniania”, gdzie pokazano jako normalną rodzinę złożoną z dwóch kobiet i dwójki dzieci. Po raz pierwszy na ekranie!
    http://www.homiki.pl/modules.php?name=News&file=article&sid=1921

  • Festiwal Pryzmat w Warszawie – już kilkadziesiąt filmów o tematyce LGBTQI, a także wykorzystany wszelki wachlarz tych literek. Duże przedsięwzięcie kulturalne i wielkie brawa za pokazanie różnorodności!
    http://www.homiki.pl/modules.php?name=News&file=article&sid=1998

  • Rafalala Show – całe „zjawisko” jakie odczyniła nam Rafalala jest medialno-społecznym hitem za 2007! Najpierw małymi kroczkami własna działalność artystyczna, potem głośny wywiad w Dużym Formacie i wreszcie występ w Teatrze Polonia, kolejne występy w różnych miejscach, ciekawie prowadzony blog i zaproszenia do telewizji, radia… Postać Rafalali jest ważna, jako że pokazuje osobę transgenderową jako normalną, a poniekąd bawiącą się swoją tożsamością i obnażającą konstrukt społeczny, jakim jest płeć. Ludzie wariują przy Rafalali – bo nie potrafią określić, o co im chodzi, co ich boli: jedni brzydzą się „kobietą z penisem”, drudzy uwielbiają. Ja zaliczam się do tych drugich
    http://www.homiki.pl/modules.php?name=News&file=article&sid=1888

  • wysyp, u schyłku epoki kaczyzmu, książek o tematyce LGBT: „Berek”, „New romantic”, „Tęczowy elementarz”, „Ja, czyli 66 moich miłości”, „Homo niewiadomo”, „Śmierć w darkroomie” i jedną nogą zahaczająca, bo wyszła pod koniec grudnia 2006 „Dziewczyny, wyjdźcie z szafy” – w żadnej innej dziedzinie nie ma nas tak dużo…
    http://www.homiki.pl/modules.php?name=News&file=article&sid=1969

  • akcja KPH „Nie jesteś sam. Nie jesteś sama” – akcja plakatowa w mniejszych miastach niż te największe ujawniła, jak wiele problemów się tam kryje, Nie powieszą plakatu, bo to może urazić uczucia innych. Pieniądz im śmierdzi… W mniejszych miastach też (a w zasadzie przede wszystkim) trzeba siać ferment, skłaniać ludzi do myślenia i promować różnorodność
    http://www.homiki.pl/modules.php?name=News&file=article&sid=2017

  • coming out Tomasza Raczka, wszystko jedno czy związany z promocją książki jego partnera czy nie. Bardzo ładnie poprowadzony, niczym zgodnie ze sztuką dobrego PR… Raczek i Szczygielski na okładkach wysokonakładowych czasopism stają się parą polskich celebrytów, a tego jeszcze nie było! Mili, uśmiechnięci, dobrze wyglądający dla oka. Hit polski numer jeden, order za decyzję i konsekwencję, do tego trzeba dojrzeć
    http://www.homiki.pl/modules.php?name=News&file=article&sid=1960

    ———-
    Yga Kostrzewa – aktywistka LGBT, rzeczniczka Lambdy Warszawa, prowadzi bloga: www.ygakostrzewa.com

    Autorzy:

    zdjęcie Yga Kostrzewa

    Yga Kostrzewa

    aktywistka LGBTQ, rzeczniczka Lambdy Warszawa, członkini Grupy Inicjatywnej ds. Związków Partnerskich, feministka, ekolożka, absolwentka warszawskich Gender Studies. Uwielbia czytać, oglądać filmy, słuchać dobrej muzyki, fotografować i pisać. Prowadzi bloga www.ygakostrzewa.com

  • 27 komentarzy do:To był rok

    • Mariusz

      [Re: To był rok]

      Ja osobiście uważam, że ten rok był dla nas udany. Było wiele przykrości, lecz także wiele sukcesów i z tego należy sie cieszyć. Pozdrawiam

    • frz022

      [pure hate]

      Znowu ja :) Z lubością czytam o waszych osiągnięciach. Coming out to duża rzecz ! Podziwiam wszystkich „panów” którzy przyznali się do tego, że biorą do ust męskie członki. Opowiedz matce, że go kochasz hahahaha ! Farsa ! śmiech i na zawsze pogarda !!!

    • Monika

      [Re: To był rok]

      czy mi się wydaje, czy to kolejny troll? zastanawia mnie, po kiego diabła ludzie tacy jak ten chłopaczek powyżej zaglądają na homiki.pl. żeby się pokazać? o_O

    • pantofelek

      [Re: To był rok]

      Pan frz022 wyraźnie zazdrości. Chętnie zobaczyłabym minę matki jego dziwczyny, gdyby córka z dumą obwieściła jej, że obciąga swojemu facetowi. Kolego, śmieszne i żenujące to są Twoje wypowiedzi.

    • Uschi

      [Re: To był rok]

      Tak, ten rok był zdecydowanie udany :) . Mimo, że po rządach ekipy Tuska nie spodziewam się za wiele, „dzięki” PiSowi i s-ce patrzył na nas (a im na ręce) cały świat. A w nas rodziła się ochota na bunt :) . Oby nie osłabła :) .

    • Jacek

      [Re: To był rok]

      Dla frz022 zwiazki milosne miedzy ludzmi ograniczaja sie tylko do strony technicznej.

      Wnioski dwa:
      1. ma 12 lat i zainteresowania wlasciwe dla wieku, choc nieco bardziej niz przecietna nasilone

      albo
      2. ma nieco wiecej lub duzo wiecej, dyplom magistra swietej teologii i praktyke spowiednika.

      Niezaleznie czy 1, czy 2 (na 2 wskazuje „pogarda”), ciekawe gdzie uslyszal o coming oucie polegajacym na odslanianiu praktykowanych technik seksualnych?

    • pt

      [Re: To był rok]

      ok udalo sie cos i niech sie dalej udaje. ja cenie to z czego mam kosztysc. pryzmat byl ok. bylo pare dobrych filmow i w ogole klimat mi sie podobal. dobrze sie tam czulem.
      natomiast dla mnie najwazniejsza jest parada. obecnie nasze parady sa smutne. jakies hmmm niemrawe. wystraszone. te pierwsze parady, z kolumnty zygmunta pod sejm, 2004 czy jakos tak, co za radosc. byly takie fajne. baaardzo mi sie podobalo-))) chcialbym dobrej parady w tym roku.
      nawet – co u mnie wyjatkowa rzdkosc – dam 1% podatku na rzecz organizacji zajmujacej sie parada. ide w niej to moge zaplacic, bo i tak przepadnie-)), tyle, ze chcialbym aby atmosfera strachu i walki ustapila wreszcie na rzecz atmosfery zabawy i radosci. nie zapraszajcie tych durnych politykow. to nasze swieto. tak bardzo chcialbym aby parada byla pelna pozytywnej energii i radosci i DUMY z bycia gejem-)) ale nie w kontekcie walki ale ekspresji radosci-)))

    • abuk

      [Re: To był rok]

      Zgadzam sie z pt: w tym roku bardzo wazna bedzie Parada Rownosci. I tez mysle, ze powinna byc demonstracja radosci, dumy a wiec sily jaka jest w nas (potencjalnie). Byloby lepiej, gdyby obeszlo sie bez politykow, ktorzy w zbyt jawny sposob probuja wykorzystac nas dla wlasnego zaistnienia a gdy przychodzi co do czego wycofuja sie pod byle pretekstem. Dotyczy to przede wszystkim politykow SLD.
      Ich obecnosc usypia nasza chec do dzialania. Dlatego powinnismy sie nauczyc obywac bez nich. Tak dlugo az znajdzie sie ktos, kto w swiecie polityki NAPRAWDE bedzie gotow reprezentowac nasze interesy. Dobrze byloby aby na poczatek sam publicznie oznajmil, ze jest gejem. Daloby mu to popularnosc oraz mandat do wypowiadania sie w imieniu srodowiska LGBT. Moze ktorys z obecnych poslow? Zapraszamy panow i panie!

    • agno

      [Re: To był rok]

      Hola, a gdzie chocby zdanie o ksiazce Przemka Tomalskiego „NIetypowe rodziny – o parach lesbijek i gejow oraz ich dzieci z perspektywy teorii przywiazania”?!? To niezwykle wazna pozycja. Pierwsza taka na polskim rynku, wydana przez Uniwersytet Warszawski.

    • pt

      [Re: To był rok]

      a HOLA juz sam tytul jest wkurzajacy. „nietypowe”. doskonale utrwala stereotyp, ze cos gejowskiego odbiega od normy. wydali to ludzie z uniwerku? no coz, madrosc nie jest konieczna pochodna stanowiska czy miejsca pracy-))
      a poza tym, to dedukcyjne argumentowanie homo mi nie odpowada. wole aprioryczne-)) ale sie wymadrzylem ale to akurat pasuje. nie chce abysmy udowadniali, ze potrafimy wychowac dziecko, ze nasz sex jest tak samo „wstretny” jak i heterycki, ze mamy tez uczucia, ze potrafimy byc w stalych zwiazkach itp, bo to znow takie tlumaczenie sie z kazdego duperelastego zarzutu aby dojsc wreszcie do konkluzji – ze widziecie ludzie, wszystko u nas jest takie jak u hetero, na tej samej zasadzie, to nas uznajcie. trzeba inaczej. jestesmy tacy sami jak hetero a nawet lepsi ale zgodzimy sie w imie komprosimu tylko na rowne prawa z heterykami a udowadniac ze nie jestesmy wielbladem nie bedziemy. dowodem powinna byc nasza pewnosc siebie i bezceremonialnosc zadan! bo teraz to troche tak sie dzieje, jakby zyd mial hitlerowcowi udowadniac, ze dlatego nie wolno go palic, ze nicze sie mylil. ludzie!!! mnie juz to denerwuje! nikt nie bedzie szanowal slabiaka ktory sie tlumaczy. trzeba byc silnym!!!!!!!!!!! gej paler heheheh-))) i gej prajd-))) i tak dostaniemy swoje prawa, bo jestesmy w unii, takze bez obawy. tamci geje maja o tyle wplyw na polske, ze sa zachodni i uznawani przez unie, to stwarza w oczach polakow obraz gejow jako grupe wspierana przez silna unie, czyli kogos waznego z kims trzeba sie liczyc. dlatego sie jakos licza. ale i wykorzystuja, bo az sie prosimy. u nas nie ma w srodowisku ani silnego lidera ani mody na sile. same pierdoly i przepraszaczki-)))

    • agno

      [Re: To był rok]

      Najdrozszy pt, radze najpierw ksiazke przeczytac, a potem o niej cokolwiek pisac. Zachowujesz sie jak klasyczny homofob – sprzeciw budujesz na razacej ignorancji.
      A co do tytulu – to rodziny homo zawsze beda nietypowe w tym sensie, ze beda w mniejszosci. Nie ma w tym nic zlego (no chyba, ze ktos uznaje, iz typowe = dobre, ale wtedy musi uznac przemoc domowa za cos dobrego, bo jest ona typowa w naszym polskim spoleczenstwie).
      Nikt tu za nic nikogo nie przeprasza – ksiazka opiera sie na rzetelnych danych naukowych i moze zamknac gebe homofobom (przynajmniej tym ktorzy potrafia czytac) przeciwnym adopcji dzieci przez pary homo.

    • pt

      [Re: To był rok]

      nie ma tak, ze w swiadomosci spolecznej typowa polska rodzina doswiadcza przemocy. wrecz przeciwnie, typowa polska rodzina jest wspaniala, wychowanie w wartosciach i cieple rodzinnym i wierzaca-))
      tak jak typowy ksiadz to dobry czlowiek a nie pedofil.
      slowo „typowe” w zestawieniu ze slowem oznaczajacym cos dobrego, np. ksiadz, rodzina, polska, itp. ma znaczenie dobre. pozytywne. nietypowe oznacza cos gorszego – oto jest cos tak cennego jak rodzina ale tu ktos chce stworzyc nietypowa rodzine, inna niz ta ktora jest, jakas alternatywe, beeeeeeee, co za skandal.
      takze facet, tytul tej ksiazki jest glupi i prostacki. nie musze jej czytac, bo temat mnie nie interesuje. objechalem tylko tytul, bo jest nietrafny. na pewno przez pomylke, watpie aby geje piszacy to chcieli zaszkodzic homo. tylko niech wiecej mysla-))) zreszta bledy ludzka rzecz.

    • Jacek

      [Re: To był rok]

      „a HOLA juz sam tytul jest wurzajacy. „nietypowe”.”

      Nic w tytule nie ma wkurzajacego – nietypowosc jest statystyczna. Bo jest. Ksiazka jest natomiast niezwykle cenna i faktycznie, nie nalezy o niej zapominac wyliczajac ksiazki zwiazane z LGBT.

    • pt

      [Re: To był rok]

      nietypowosc jest statystyczna. super. to wyjasnia sprawe.
      juz widze tlumy zachwyconych ludzi slyszac, ze np naleza do nietypowego kosciola katolickiego, czy maja nietypowego papieza, czy sami sa nietypowi. na pewno wzbudzi to w nich zachwyt. a ci typowi beda zasmuceni, ze nie sa nietypowi hehehehe. co wy za absyrdy tu wygadujecie. jak kaczka – nikt wam nie bedzie gadal ze czarne to czarne a biale to biale. hehehehe.

    • Jacek

      [Re: To był rok]

      Jak ktos myli normatywnosc i wartosciowanie ze statystyka, to nic na to nie poradze.

    • pt

      [Re: To był rok]

      typowe kojarzy sie pozytywnie a nietypowe niepozytywnie. chcesz byc nazywany nietypowym facetem? chcesz np. aby ludzie moiwli tak: on jest nietypowy, bo jest gejem, podobaloby ci sie?

    • Jacek

      [Re: To był rok]

      Ja jestem nietypowy, i to calkiem niezaleznie od tego, ze jestem gejem.

      Natomiast w/w ksiazka jest ksiazka naukowa i jej tytul jest adekwatny do tresci.

    • pt

      [Re: To był rok]

      nietypowy jacku, w porzadku, prowadzisz nietypowe zycie, pewnie nietypowo uprawiasz sex i jesz, a moze nawet zalatwiasz sie-))) ale ja nie jestem nietypowy i pisanie o rodzinie gejowksiej jako czyms nietypowym mnie uraza i utrwala stereotypy ze gejowska rodzina odbiega od normy.
      naukowa ksiazka? nauka ma to do siebie ze sie myli. akurat ten temat to nie rekombinacja dna i nie wymaga nauki ale obserwacji i myslenia. wielu z nas ma wiedze na ten temat bez potrzeby czytania takich ksiazek-))

    • agno

      [Re: To był rok]

      Drogi pt, pieprzysz od rzeczy… az rece i opadaja. Ten temat wymaga nauki, ktora opiera sie na obserwacjach i porownaniach. Ciekawe skad masz wiedze na ten temat… jesli sam nie przeprowadziles systematycznych badan, to masz co najwyzej anegdotyczne dane. Dokladnie takimi samymi argumentami posluguja sie homofoby – znaja jednego czy dwoch gejow, ktorzy sie puszczaja na lewo i prawo i na podstawie tego wnioskuja o nas wszystkich. Zeby miec porzadne argumenty przeciw homofobom, potrzeba systematycznej i rzetelnej nauki wlasnie. Ta ksiazka taka wiedze zawiera i dlatego jest niezwykle istotnym wydarzeniem homikowym roku 2007.

    • Yga Kostrzewa - autorka

      [Re: To był rok]

      macie rację – dziękuję za zauważenie. w takiej ilości zdarzeń po prostu mogło mi coć umknąć. cały akapit związany z książkami powinien więc brzmieć – a redakcję proszę o poprawkę:
      - wysyp, u schyłku epoki kaczyzmu, książek o tematyce LGBT: „Berek”, „New romantic”, „Tęczowy elementarz”, „Ja, czyli 66 moich miłości”, „Homo niewiadomo”, „Śmierć w darkroomie” i bardzo ważna naukowa pozycja „Nietypowe rodziny” oraz jedną nogą zahaczająca, bo wyszła pod koniec grudnia 2006 „Dziewczyny, wyjdźcie z szafy” – w żadnej innej dziedzinie nie ma nas tak dużo…

    • pt

      [Re: To był rok]

      co nauka moze powiedziec o wychowaniu dzieci przez homo? ze czesc homo potrafi, czesc nie potrafi, ze czesc chce a czesc nie. moga pasc jakies cyferki, 45% hehe. oczywiscie to jedynie gdybologia, bo nikt nie zbada wszystkich homo. co takiego moze wniesc ta ksiazka? ze homo potrafi wychowac dziecko? ale to rzecz oczywista. bo wychowuja i jest na to masa dowodow – w moim kregu sa i geje i lezby z dziecmi. sa tez heterycy z dziecmi gejami i homo z dziecmi hetero heheh. wiec co za naukowy temat porusza ta ksiazka? moze byc ciekawym czytadlem ale jej wartosc jest zadna. ameryki nie odkryje. a tylko szkodzi, nazywajac z gory homo rodziny za nietypowe, czyli homo potrafia tak jak hetero wychowac dziecko, tu jest TAK SAMO ale rodziny homo sa jednak NIETYPOWE. szkodliwy, prostacki tytul!!

    • Jacek

      [Re: To był rok]

      Wydaje mi sie, ze usuniecie komentarzy osoby o inicjalach „pt” byloby pozadane.

      Nie jestem za cenzura, ale wypowiedzi powinny trzymac sie podstawowych zasad logiki, byc na temat i umozliwiac dyskusje z prezentowanymi tezami.

      Mam wrazenie, ze komentarze w typie „pt” nie sa przypadkowe, lecz maja za zadanie obnizyc range portalu.

      Bardzo prosze Administratorow o rozwazenie moich uwag.

    • pt

      [Re: To był rok]

      pan pt proszony jest o respektowanie zasady, że na tym portalu nie obraża się uczuć innych, nie ubliża im ani nie wyśmiewa się z nich. jest to prośba poważna. detr.




    Skomentuj

      

      

      

    Obraz CAPTCHY

    *

    Możesz używać następujących tagów HTML

    <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

    Pamiętaj: zamieszczając komentarze akceptujesz regulamin

    napisz do nas: listy@homiki.pl

    Homiki.pl. Czasopismo zarejestrowane w Sądzie Okręgowym Warszawa Praga pod nr 2372 więcej »
    Nr ISSN: 1689-7595

    Powered by WordPress & Atahualpa