- homiki.pl - http://homiki.pl -

Homiki jedzą zdrowo

Posted By PTT On 28 kwietnia 2005 @ 13:08 In Elementarz | 238 Comments

Oprócz odpowiednich kosmetyków i zabiegów kosmetycznych dobranych do naszego rodzaju skóry, należy pamiętać również o tym, że dieta, czyli to co spożywamy, ma duży wpływ na stan naszego zdrowia, samopoczucia, jak i wygląd naszej skóry. Spróbujmy sobie krótko przybliżyć wybrane zagadnienia z całego działu dietetyki.

Zacznijmy od przybliżenia sobie definicji pożywienia: pożywieniem sš wszystkie jadalne części tkanek roślinnych i zwierzęcych w stanie naturalnym lub przetworzonym w postaci płynnej lub stałej, które po doustnym przyjęciu i przyswojeniu przez organizm ludzki mogą być źródłem różnorodnych składników odżywczych.

Drugim najczęściej spotykanym w naszym życiu określeniem są składniki pokarmowe, którymi określa się najmniejszą cząsteczkę organiczną lub nieorganiczną, którą po uwolnieniu w procesach trawienia organizm może wchłonąć w przewodzie pokarmowym i wykorzystać ją do swoich celów. Składniki pokarmowe po przetworzeniu przez organizm wykorzystywane są do budowy nowych tkanek, przemiany materii, zapewnienia sytości, zdrowia i dobrego samopoczucia organizmu.

Piramida zdrowia: (źródło – Zst.edu.pl).

[1]

Odżywianie się według odpowiedniej diety, ułożonej na przykład według wyżej wymienionej piramidy zdrowia, ma na celu zmniejszenie spożywania tłuszczu, kontrole spożywanego cukru, ograniczenie soli – zwłaszcza przy nadciśnieniu, uniknięcie nadmiernego spożycia alkoholu oraz utrzymanie prawidłowej masy ciała.

Międzynarodowe organizacje zajmujące się zdrowiem, odpowiednim odżywianiem starają się opracować i przybliżać nam zasady odpowiedniego odżywiania. Na podstawie ich badań i obserwacji, przybliżymy sobie, na co trzeba zwracać szczególną uwagę:

  • Ograniczyć tłuste pokarmy.
  • Spożywać dużo warzyw i owoców.
  • Dostarczać dużo płynów: woda mineralna, soki owocowe i warzywne.
  • Starać się nie podjadać między posiłkami.
  • Ograniczać nadmiar spożywania słodyczy.
  • Zmniejszyć spożywanie tzw. „fastfoodów”.
  • Starać się dostarczyć odpowiednią ilość składników pokarmowych takich jak: węglowodany, witaminy, itp.
  • Właściwie dobierać składniki pokarmowe.
  • Ostatni duży posiłek starać się spożywać koło godziny 18.
  • Spożywać posiłki zgodnie z piramidą zdrowia.
  • Pamiętać o higienie pożywienia i miejsca spożywania posiłków.

    W naszej diecie należy pamiętać aby dostarczać jak najwięcej niezbędnych w żywieniu człowieka składników odżywczych, takich jak:

  • Aminokwasy: fenyloalamina, izoleucyna, metionina, lizyna, leucyna, treonina, tryptofan, walina.
  • Kwasy tłuszczowe: linolowy, linolenowy, archidonowy.
  • Cukry: galaktoza.
  • Witaminy: rozpuszczalne w tłuszczach ADEK, rozpuszczalne w wodzie B1, B2, B6, B12, C, Pp, kwas foliowy, kwas pantotenowy.
  • Składniki mineralne: makroelementy: wapń, fosfor, sód, chlor, żelazo; mikroelementy: miedź, cynk, mangan, jod, kobalt, selen, molibden.

    Na koniec przybliżymy sobie rolę dwóch składników odżywczych w naszym pożywieniu, pierwszymi z nich są tłuszcze, drugimi zaś białka. Zacznijmy więc od tłuszczów:

  • Ułatwiają przyswajalność witamin w nich rozpuszczalnych: ADEK.
  • Niedobór nienasyconych kwasów tłuszczowych (NKT) u ludzi może spowodować osłabienie, wychudzenie, zmiany w skórze i włosach.
  • Stanowią źródło niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych (NNKT), których organizm nie jest w stanie sam wyprodukować. NNKT bierze udział w przemianie cholesterolu.
  • Podnoszą wartość energetyczną potraw.
  • Tłuszcze w organizmie ludzkim są gromadzone głównie w tkance podskórnej oraz okolicy niektórych narządów, takich jak nerki i serce. Stanowią w ten sposób ich warstwę ochronną, utrzymują te narządy w prawidłowym położeniu oraz zabezpieczają przed wstrząsami.

    Dzienna norma spożycia to: ok 1g / 1kg masy ciała, ok 1,5g / 1kg masy ciała u osób ciężko pracujących fizycznie.

    Białka:

  • Służą do budowy nowych i odnowy zużytych komórek.
  • Wchodzą w skład ciał odpornościowych.
  • Wchodzą w skład enzymów katalizujących przemiany biochemiczne.
  • Wchodzą w skład płynów ustrojowych.
  • Biorą udział w regulacji ciśnienia krwi oraz w utrzymaniu równowagi kwasowo-zasadowej ustroju.
  • Ulegając spalaniu dostarczają organizmowi energii.

    Dzienna dawka spożycia: ok. 1g / 1kg masy ciała, ok. 3g / 1kg masy ciała: dzieci, młodzież, kobiety w ciąży i karmiące.

    W księgarniach, w telewizji jak i w intenecie można znaleźć wiele informacji na temat odpowiednich diet, wystarczy tylko zainteresować się tą dziedziną życia. Ten artykuł to tylko krótki zarys zagadnień z dietetyki – napisany po to, aby rozbudzić w Was ciekawość i chęć zdobywania wiedzy na temat zdrowego odżywiania oraz przestrzegania zasad racjonalnego odżywiania.

    :: Rysunek piramidy zdrowia pochodzi ze strony Zst.edu.pl.

    Autorzy:

    zdjęcie Mikołaj

    Mikołaj „jalokim” Maciejewski [2]

    autor zmigrowany z php-nuke – ID: 53; nazwa: Mikołaj „jalokim” M


  • Article printed from homiki.pl: http://homiki.pl

    URL to article: http://homiki.pl/index.php/2005/04/homiki-jedz-zdrowo/

    URLs in this post:

    [1] Image: http://homiki.plimages/foto/piramida.jpg

    [2] Mikołaj „jalokim” Maciejewski: http://homiki.pl/index.php/autorship/nuke_topic_53/

    [3] Witaminy: http://homiki.pl/index.php/2005/03/witaminy/

    [4] Kosmetyki z Morza Martwego: http://homiki.pl/index.php/2004/10/kosmetyki-z-morza-martwego/

    [5] Skóra męska a kobieca: http://homiki.pl/index.php/2004/10/skra-mska-a-kobieca/

    [6] Pielęgnacja skóry w zależności od jej rodzaju: http://homiki.pl/index.php/2004/07/pielgnacja-skry-w-zalenoci-od-jej-rodzaju/

    [7] Mężczyzna jak malowanie: http://homiki.pl/index.php/2004/06/mczyzna-jak-malowanie/

    Copyright © 2011 homiki.pl. Wszelkie prawa zatrzeżone.