Homiki jedzą zdrowo

Oprócz odpowiednich kosmetyków i zabiegów kosmetycznych dobranych do naszego rodzaju skóry, należy pamiętać również o tym, że dieta, czyli to co spożywamy, ma duży wpływ na stan naszego zdrowia, samopoczucia, jak i wygląd naszej skóry. Spróbujmy sobie krótko przybliżyć wybrane zagadnienia z całego działu dietetyki.

Zacznijmy od przybliżenia sobie definicji pożywienia: pożywieniem sš wszystkie jadalne części tkanek roślinnych i zwierzęcych w stanie naturalnym lub przetworzonym w postaci płynnej lub stałej, które po doustnym przyjęciu i przyswojeniu przez organizm ludzki mogą być źródłem różnorodnych składników odżywczych.

Drugim najczęściej spotykanym w naszym życiu określeniem są składniki pokarmowe, którymi określa się najmniejszą cząsteczkę organiczną lub nieorganiczną, którą po uwolnieniu w procesach trawienia organizm może wchłonąć w przewodzie pokarmowym i wykorzystać ją do swoich celów. Składniki pokarmowe po przetworzeniu przez organizm wykorzystywane są do budowy nowych tkanek, przemiany materii, zapewnienia sytości, zdrowia i dobrego samopoczucia organizmu.

Piramida zdrowia: (źródło – Zst.edu.pl).

Odżywianie się według odpowiedniej diety, ułożonej na przykład według wyżej wymienionej piramidy zdrowia, ma na celu zmniejszenie spożywania tłuszczu, kontrole spożywanego cukru, ograniczenie soli – zwłaszcza przy nadciśnieniu, uniknięcie nadmiernego spożycia alkoholu oraz utrzymanie prawidłowej masy ciała.

Międzynarodowe organizacje zajmujące się zdrowiem, odpowiednim odżywianiem starają się opracować i przybliżać nam zasady odpowiedniego odżywiania. Na podstawie ich badań i obserwacji, przybliżymy sobie, na co trzeba zwracać szczególną uwagę:

  • Ograniczyć tłuste pokarmy.
  • Spożywać dużo warzyw i owoców.
  • Dostarczać dużo płynów: woda mineralna, soki owocowe i warzywne.
  • Starać się nie podjadać między posiłkami.
  • Ograniczać nadmiar spożywania słodyczy.
  • Zmniejszyć spożywanie tzw. „fastfoodów”.
  • Starać się dostarczyć odpowiednią ilość składników pokarmowych takich jak: węglowodany, witaminy, itp.
  • Właściwie dobierać składniki pokarmowe.
  • Ostatni duży posiłek starać się spożywać koło godziny 18.
  • Spożywać posiłki zgodnie z piramidą zdrowia.
  • Pamiętać o higienie pożywienia i miejsca spożywania posiłków.

    W naszej diecie należy pamiętać aby dostarczać jak najwięcej niezbędnych w żywieniu człowieka składników odżywczych, takich jak:

  • Aminokwasy: fenyloalamina, izoleucyna, metionina, lizyna, leucyna, treonina, tryptofan, walina.
  • Kwasy tłuszczowe: linolowy, linolenowy, archidonowy.
  • Cukry: galaktoza.
  • Witaminy: rozpuszczalne w tłuszczach ADEK, rozpuszczalne w wodzie B1, B2, B6, B12, C, Pp, kwas foliowy, kwas pantotenowy.
  • Składniki mineralne: makroelementy: wapń, fosfor, sód, chlor, żelazo; mikroelementy: miedź, cynk, mangan, jod, kobalt, selen, molibden.

    Na koniec przybliżymy sobie rolę dwóch składników odżywczych w naszym pożywieniu, pierwszymi z nich są tłuszcze, drugimi zaś białka. Zacznijmy więc od tłuszczów:

  • Ułatwiają przyswajalność witamin w nich rozpuszczalnych: ADEK.
  • Niedobór nienasyconych kwasów tłuszczowych (NKT) u ludzi może spowodować osłabienie, wychudzenie, zmiany w skórze i włosach.
  • Stanowią źródło niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych (NNKT), których organizm nie jest w stanie sam wyprodukować. NNKT bierze udział w przemianie cholesterolu.
  • Podnoszą wartość energetyczną potraw.
  • Tłuszcze w organizmie ludzkim są gromadzone głównie w tkance podskórnej oraz okolicy niektórych narządów, takich jak nerki i serce. Stanowią w ten sposób ich warstwę ochronną, utrzymują te narządy w prawidłowym położeniu oraz zabezpieczają przed wstrząsami.

    Dzienna norma spożycia to: ok 1g / 1kg masy ciała, ok 1,5g / 1kg masy ciała u osób ciężko pracujących fizycznie.

    Białka:

  • Służą do budowy nowych i odnowy zużytych komórek.
  • Wchodzą w skład ciał odpornościowych.
  • Wchodzą w skład enzymów katalizujących przemiany biochemiczne.
  • Wchodzą w skład płynów ustrojowych.
  • Biorą udział w regulacji ciśnienia krwi oraz w utrzymaniu równowagi kwasowo-zasadowej ustroju.
  • Ulegając spalaniu dostarczają organizmowi energii.

    Dzienna dawka spożycia: ok. 1g / 1kg masy ciała, ok. 3g / 1kg masy ciała: dzieci, młodzież, kobiety w ciąży i karmiące.

    W księgarniach, w telewizji jak i w intenecie można znaleźć wiele informacji na temat odpowiednich diet, wystarczy tylko zainteresować się tą dziedziną życia. Ten artykuł to tylko krótki zarys zagadnień z dietetyki – napisany po to, aby rozbudzić w Was ciekawość i chęć zdobywania wiedzy na temat zdrowego odżywiania oraz przestrzegania zasad racjonalnego odżywiania.

    :: Rysunek piramidy zdrowia pochodzi ze strony Zst.edu.pl.

    Autorzy:

    zdjęcie Mikołaj

    Mikołaj „jalokim” Maciejewski

    autor zmigrowany z php-nuke – ID: 53; nazwa: Mikołaj „jalokim” M

  • 238 komentarzy do:Homiki jedzą zdrowo

    • magdalenka

      [Re: Homiki jedzą zdrowo]

      Pawda jest taka, że na nic kremy i mazidła, jeśli dieta jest zła. I mała uwaga….co pozycji ryb w piramidzie ( wiem, że jest orientacyjna) – ryby tłuste – 2x w tygodniu, ryby wędzone – 2x w miesiącu ( w większych ilościach substancje uboczne powstałe przy wędzeniu moga być szkodliwe )
      Szkoda, że autor nie podał też, że minimalna ilość płynów na dzień to ok. 8 szklanek, wtedy organizm jest na pewno odpowiednio napojony i nawilżony.
      Nie ma też wzmanki o nienasyconych kwasach tłuszczowych omega 3 i omega 6, ktore są w świetle najnowszych badań niezbedne w prawidłowym i wydajnym dzialaniu komórek mózgowych ( poza silnym dzialaniem przeciw zakrzepowym i antydepresyjnym ).
      Również uwaga o 18-ej godzinie jako tej ostatecznej porze kolacji, jest tezą błędną. Przede wszystkim należy jeść więcej porcji przy tej samej ilości pożywienia dziennie jaką sobie ustalamy. Pora posiłków jest mniej istotna, zwlaszcza, że często pracujemy wieczorami, nocami i stosowanie się do zalecenia 18-stop jest wtedy nie do przyjęcia. Ważne jest aby nie napychać żoladka obficie obficie tuż przed snem. Ale nie mozna też zasypiać na z uczuciem głodu.

    • Paweł Bee

      [Dyrektywy propagandy zdrowia dla twardzieli.]

      Powinienem już dawno nie żyć i dziwię się, że nie jestem pomarszczonym starcem. Organizm to skomplikowany mechanizm obronny przed człowiekiem, jakby on próbował ciągle pozbyć się go…
      Taka uwaga.

    • Moje imię

      [Re: Homiki jedzą zdrowo]

      chyba niezdrowo żrę :P

    • homooptymalny

      [bzdury!]

      ja jestem na diecie optymalnej dra Kwasnieskiego i czuje sie jak nigdy wczesniej- pelen energii i zdrowia …zachecam wszytskich do przejscia na diete optymalna- mozna jesc do woli kielbas , salcesonow, watrubek, duzo i tlusto i zdrowo!

    • ondansetron

      [Re: Homiki jedzą zdrowo]

      Na temat diety optymalnej się wypowiadać nie będę w świetle gdy co 3ci Polak/Polka ma miażdżycę ;) )

    • Aga'te

      [Re: Homiki jedzą zdrowo]

      Za duzo w tej piramidzie weglowodanow, za malo dobrych tluszczy, czyli wlasnie omega 3 i omega 6. Warzywa i owoce tez jak najbardziej, ale wiecej warzyw niz owocow. Poza tym owoce tylko na pusty zoladek, zas mieso tylko z warzywami, nigdy z weglowodanami. Jesli je sie dostatecznie duzo owocow i warzyw nie trzeba pic, bo nie ma pragnienia, a organizm otrzymuje dosc wody. Testowalam na sobie; w lecie jedzac wg powyzszego schematu, tj owoce, warzywa, a dopiero potem miesko lub jaja, nie chcialo mi sie pic mimo upalu. Inna kwestia jest przyzwyczajenie, ja po prostu lubie wode, wiec siegam po nia mimo, ze nie chce mi sie pic. Jestem szczupla, mam ladna cere bez zadnych mazidel. Nie mam naglych atakow glodu ani drzaczek zwiazanych ze padkiem poziomu cukru we krwi, bo nie jem zadnych weglowodanow oprocz tych w surowych warzywach i owocach.
      Podsumowujac: duzo warzyw, nieco mniej owocow, duzo jajek i dobrego dosc chudego mieska, najlepiej przyrzadzanego samemu, tluste ryby, dobre maselko i dobra oliwa extra virgin, orzechy, sery biale tluste i zolte do woli. Ja sie tak zywie, jestem zdrowa, silna, mam prawidlowa mase i pozbylam sie uporczywej depresji, ktora meczyla mnie od lat. Naprawde mozna zyc bez makaronu, pieczywa i ryzu. Wole kilka jajej z surowka albo soczysty kawalek pieczeni z warzywami.
      Pozdrowienia dla wszystkich Homikow

    • ondansetron

      [Re: Homiki jedzą zdrowo]

      Podstawą piramidy jest ruch !!!

    • v

      [Re: Homiki jedzą zdrowo]

      GO VEGE! :)

    • magdalenka

      [Re: Homiki jedzą zdrowo]

      Najlepszy jest tryptofan i theobromina. :) :)

    • Twoje imię homooptymalny 2

      [Re: Homiki jedzą zdrowo]

      Tę piramidę trzeba praktycznie odwrócić! „Homooptymalny ” ma rację ! Sprawdziłem na sobie.Po kilku m-cach stosowania diety dra Kwaśniewskiego ustąpiły u mnie przewlekłe infekcje ,znikła depresja,poprawiła się tarczyca.Badania lipidów [frakcje cholesterolu] wypadły rewelacyjnie [39,2%HDL].Podobnie dobre efekty wystąpiły u kilku znajomych mi ludzi,stosujących tę dietę.Ważne jest poznanie szczegółów, więc polecam strony: dr-kwasniewski.pl ,oraz optymalni.pl ,lub książki dostępne w księgarniach.

    • Twoje imię--SPIRRO

      [Re: Homiki jedzą zdrowo]

      tylko warzywa owoce….nabial+ VINKO—POZDRO dla homikov z 3city

    • Arek

      [Re: Homiki jedzą zdrowo]

      o w morde… :P

      Moja piramidka żywienia wygląda tak, jakby tą z artykułu podstaiwć go góry nogami :D

      Chyba trzeba sie za siebie wziąć :]

    • Agata

      [Homiki]

      mogliscie dodac trohę zdjęc

    • autor

      [Re: Homiki jedzą zdrowo]

      aleście się ludzie czepili tych kwasów omega… jakby pisać tu fachowym językiem to połowa osób by nie chciała czytać !! a tak ta „notka” trafiła do ludzi i rozpętała się rzeź komentarzy od specjalistów w dziedzinie żywienia !!!! Pogratulować Polsce takich wszystko wiedzących obywateli !!!! Jedyne czego Wam brakuje w pokarmach to szare komórki i rozumy… ha ha ha ;p

    • qwee

      [Re: Homiki jedzą zdrowo]

      fujjjjjjjjjj !!!!!

    • Sleepy Sentinel

      [Re: Homiki jedzą zdrowo]

      Dieta optymalna, byle nie ta ortodoksyjna, to wg mnie najlepszy sposob odzywiania. Tluszcze i bialko sprawiaja, ze cera jest ladna, kosci zdrowe, wlosy i paznokcie silne. A niewielka ilosc weglowodanow daje energie tym narzadom, kore potrzebuja wlasnie cukrow.
      Zastanowcie sie, czy porzeba nam skladnikow ze skorki jablka zeby miec np ladna cere? A moze bardziej przyda sie nam troche skorki wieprzowej, albo tlustego boczku, troche miekko ugotowanych chrzastek? W koncu to w nich jest kolagen, odpowiedzialny za ladny wyglad skory. Lepiej jesc tluste golonki, ktore na dodatek nie kosztuja wiele, niz smarowac sie pelnymi kolagenu mazidlami, ktore na dodatek kosztuja ogromne pieniadze.
      A najlepiej usiasc i sie zastanowic i przestac wierzyc rzekomym ekspertom, a zaczac kierowac sie rozsadkiem.
      Pozdrawiam.

    • sebastian

      [Re: Homiki jedzą zdrowo]

      ta piramida jest już przestażała. naukowcy już jakiś czas temu obalili kilka jej założeń. przede wszystkim jest wiele potrzebnych tłuszczów (roślinne, rybie) i mnóstwo zbędnych węglowodanów (np.: biełe pieczywo), a ta piramida podaje te składniki w złych proporcjach.

    • ricardo

      [Re: Homiki jedzą zdrowo]

      Fakt, piramida juz nieaktualna.
      Sam niekoniecznie sie rowniez do tej nowej stosuje, jako ze wegetarianin sie ze mnie zrobil w dawnych czasach.
      Slyszalem o cudach diety optymalnej, nawet poczytalem sobie o niej [w ksiegarni robilem, wiec na szczescie kupowac nic nie musialem :-) ]. Nie przekonaly mnie tlumaczenia, podobnie jak przypadki nowotworow u osob stosujacych te diete. Brak jest tez chyba dlugoterminowych badan przeprowadzonych na osobach stosujacych te diete [optymalna]. No, coz – mimo wszystko powodzenia zycze.
      Fakt faktem, ze podstawa to ruch. Bez tego ciezko sie spodziewac rewelacyjnego samopoczucia. Jesli nawet nie teraz, to w przyszlosci.




    Skomentuj

      

      

      

    Obraz CAPTCHY

    *

    Możesz używać następujących tagów HTML

    <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

    Pamiętaj: zamieszczając komentarze akceptujesz regulamin

    napisz do nas: listy@homiki.pl

    Homiki.pl. Czasopismo zarejestrowane w Sądzie Okręgowym Warszawa Praga pod nr 2372 więcej »
    Nr ISSN: 1689-7595

    Powered by WordPress & Atahualpa