Homoseksualizm z Gwiazdą Dawida w tle

Tora i Talmud zdecydowanie odrzucają i potępiają związki i akty homoseksualne. Kwestia ta nie podlega dyskusji. Powstały jednak współczesne żydowskie związki wyznaniowe, które małżeństwa jednopłciowe z chęcią błogosławią. Określa się je mianem nurtu reformowanego i rekonstrukcjonistycznego w judaizmie. Pierwszym krokiem do akceptacji homoseksualizmu była zgoda na ordynację rabinacką gejów wydana w 1984 roku. Dziewięć lat później, w 1993 roku, ruch rekonstrukcjonistyczny opracował formułę liturgii ślubnej dla osób homoseksualnych.

Znaczny liberalizm tegoż związku judaistycznego wynika z, założonej już na wstępie, konieczności zrewidowania i przemyślenia podstaw teologii mojżeszowej. Ruch rekonstrukcjonistyczny powstał w połowie XX wieku na terenie Stanów Zjednoczonych z inicjatywy Mordechai Kaplana. Uznał on, iż Bóg nie jest bytem a jedynie mocą i wartością, która występuje w przyrodzie. Zdecydowane odrzucenie Tory, jako objawienia, postuluje, według Kaplana, ciągłe zmienianie postaw moralnych i religijnych narodu żydowskiego wraz z duchem czasu. Takie pojmowanie rzeczywistości pozwalało rekonstrukcjonistom akceptować homoseksualizm.

„Biblia jest rzeczywiście ostatnim miejscem, w którym szukałbym przewodnika w kwestii współczesnych relacji rodzinnych. Jeśli istnienie jakaś sfera w życiu współczesnym, która pozostaje radykalnie inna niż to co było przed dwoma tysiącami lat w Kanaan, to jest nią rzeczywistość rodziny seksualności i małżeństwa. Tora nie pojmuje małżeństwa jako instytucji państwa, ale jako związek między rodzinami między pojedynczym mężczyzną i pojedynczą kobietą. (…) Biblia potępia pewne akty homoseksualne ale czci głęboka miłość między Ruth i Naomi czy Dawidem a Jonatanem – a poza wszystkim innym to, co współcześnie nazywamy *orientacją seksualną* jest jej absolutnie obce” - stwierdził rabin Toba Spitzer z kongregacji Dorshei Tzdek w West Newton.

Ogromny liberalizm ruchu rekonstrukcjonistycznego powoduje w środowiskach konserwatywnych określanie go po prostu „judaizmem gejowskim”. Praktycznie jedynie z tą opcją poglądową kojarzy się ta grupa wyznaniowa. Jej pierwsza synagoga Bet Haverim (Dom Przyjaciół), wybudowana w Atlancie, jako swój zasadniczy cel przedstawia niesienie pomocy osobom homoseksualnym w zgodzie z tradycją żydowską.

Kongregacja ta zrzeszała na początku w swoich szeregach jedynie gejów i lesbijki. Wszelkie formy liturgiczne oparte zostały na formule, która nikogo nie wykluczała z szeregów Bet Haverim. Obok zwykłych i tradycyjnych świąt żydowskich w kalendarzu liturgicznym znalazł się również Dzień Dumy Gejowskiej ze specjalnie ułożonym sederem.

Duchowym przywódcą wspólnoty jest aktywny homoseksualista Joshua Lesser, który całe swe życie próbował pogodzić swoją orientację z tradycją żydowską. Wcześniej, obracając się w środowisku konserwatywnym, czuł, iż bycie gejem jest niedopuszczalnym sprzeniewierzeniem się woli Bożej. Dopiero w okresie studiów rabinackich zrozumiał, iż swoją drogę może odnaleźć jedynie dzięki wspólnocie rekonstrukcjonistycznej. Właśnie dzięki Lesserowi wiele zmieniło się w liturgii i w całym ruchu . Pojawiły się m.in. gejowskie modlitewniki, cenne merytorycznie podręczniki dotyczące duchowości osób homoseksualnych oraz liturgie ślubne dla par jednopłciowych. Ponadto, za sprawą działalności Lessera, synagoga gejowska przekształciła się w synagogę otwartą i inkluzywną, która nie była ukierunkowana jedynie na gejów i lesbijki.. Rabin kieruje również grupami pomocy dla osób chorych na AIDS. Obecnie mieszka w pobliżu świątyni wraz ze swoim partnerem.

Judaizm reformowany, w odróżnieniu od judaizmu rekonstrukcjonistycznego, wydaje się być odrobinę ostrożniejszy w akceptacji homoseksualizmu. Ruch został założony na początku XIX wieku w Niemczech i Holandii. Z założenia miła stać się religią humanistyczną, która pozostawała w zgodzie z trendami oświecenia. Dość szybko ruch przeniósł swoją działalność również do Stanów Zjednoczonych, gdzie intensywnie podkreślił swój liberalizm. Zezwolił m.in. na wyświecanie kobiet na rabinów, na małżeństwa mieszane wyznaniowo i w końcu małżeństwa jednopłciowe. Poparcie dla homoseksualizmu i wspieranie go zaczęło się w 1977 roku od akcji dekryminalizacji aktów homo. Rabini uznali, że państwo nie ma prawa pozbawiać gejów i lesbijek praw, jakie posiadają heteroseksualiści.

Środowisko judaizmu reformowanego jest mocno podzielone w kwestii udzielania ślubów homoseksualistom. Ostateczne decyzje w tej kwestii pozostawiono lokalnym wspólnotom i ich rabinom. Niektórzy z nich twierdzą, że w homoseksualizmie można dostrzec prosty ekwiwalent heteroseksualizmu i nie powinno się zatem stawiać żadnych przeszkód małżeństwom gejowskim. Inni zaś wychodzą z założenia, iż antropologia judeochrześcijańska jasno wskazuje, iż stan ten zarezerwowany jest jedynie dla związku kobiety i mężczyzny.

Postawa związków reformowanych i rekonstrukcjonistycznych nie zmienia jednak faktu, iż tego typu poglądy pozostają w zdecydowanej mniejszości w ogromnym judaizmie. Wskazuje to jednakowoż, po raz kolejny, iż nawet w religiach tak ortodoksyjnych i konserwatywnych, mogą rozwijać się z powodzeniem ruchy o skrajnie odmiennych od większości zapatrywaniach na moralność.

Autorzy:

zdjęcie Eliasz Walachniewicz

Eliasz Walachniewicz

autor zmigrowany z php-nuke – ID: 76; nazwa: EliaszWlachniewicz

9 komentarzy do:Homoseksualizm z Gwiazdą Dawida w tle

  • mike

    [Re: Homoseksualizm z Gwiazdą Dawida w tle]

    Po pierwsze, pisanie o judaizmie, a szczegolnie jego stosunku do homoseksualizmu, w kilku akapitach jest nieporozumieniem. Nie rozjasnia bowiem sytuacji, a wrecz ja komplikuje. Po drugie, poglad, jakoby judazim rekonstrukcjonstyczny byl ‚judaizmem gejowskim’ jest kompletnym kuriozum, co gorsza powtarza sie to w coraz wiekszej ilosci publikacji w Polsce. Po trzecie, rekonstrukcjonizm pomimo wszystko wpisuje sie nieco inczej w pozostale 3 glowne nurty judizmu (ortodoksyjny, konserwatywny, reformowany) bo nie jest religijny! W zwiazku z tym pisanie o tym, ze Tora zabrania stosunkow homoseksulnych a judaizm rekonstrukcjonistyczny ma przeciwne zdanie, nic nie wnosi do syskusji nt. homoseksualizmu z punktu widzenie teologii zydowskiej, bowiem, jak juz powiedziano, Tora, jak i sama wiara w B-a nie maja w tym nurcie znaczenia, gdyz pojmuje on judazim jako cywilizcje, tak jak byly cywilizacje rzymian, gerkow, aztekow itp.
    Po czwarte, w judaizmie reformowanym udziela sie w wielu synagogch blogoslwienstw parom gejowskim (sam mialem przyjemnosc w takowych uczestniczyc), ale nie sa to cereminie slubne. Nawet najbardziej reformowani rabini tego nie robia. Pary gejowskie nie podpisuja np. ketuby. Po piate, nie ulega watpliwosci, ze judaizm reformowany jest bardzo ‚pro-gejowski’. Polecam chocby oficjalne stanowisko Central Conference of American Rabbis w sprawie praw gejow i lesbijek. Jest wspaniale!
    Po piate, judaizm reformowany nie zezwolil na wyswiecanie kobiet na rabinow (rabinki), bo w judaizmie sie nikogo poza B-m nie wyswieca. Mozna co najwyzej ordynowc kogos na stanowisko rabina, a to nie jest tylko roznica lingwistyczna, ale zasadnicza. Zbyt czesto uzywa sie w Polsce slow mowiac o judaizmie, ktore sa zaczerpniete z chrzescijanstwa, ktore sie nijak maja do judaizmu. I po szoste, nie ma mowy w judizmie o ‚ostecznym pozostawieniu tej kwestii (malzenstw homo) lokalnym wspolnotom’. Przyczepiam sie do slowa ‚ostatecznie’, bowiem w judaizmie zawsze wszystko pozostawia sie gminom, bo nie ma doktryny, hierarchi i mozliwosci nakazania przez jakakolwiek instytucje czy osobe czegos jakiejs wspolnocie czy rabinowi. To jest esencja judaizmu-liberalizm! Pozdrwiam wszystkich, a szczegolnie gejow-zydow. Czy to nie jest mile?;) celebrate diversity! :)

  • Erico

    [Re: Homoseksualizm z Gwiazdą Dawida w tle]

    Geje – goje pozdrawiają gejów – żydów! (Lesbijki też).
    No właśnie, czy nam jest po drodze?
    Wydaje mi sie, że po ilości wyzwisk kierowanych w stronę Żydów oraz gejów i lesbijek, to jedziemy ostro na tym samym wózku:-(

  • Eliasz Walachniewicz

    [Re: Homoseksualizm z Gwiazdą Dawida w tle]

    Spróbuję się ustosunkować w poniższym komentarzu do kilku, tych bardziej racjonalnych, zarzutów użytkownika Mike.
    Zatem:

    – w swoim tekście wyraźnie zaznaczyłem, iż rekonstrukcjonim jest ruchem oderwanym od pozostałych nurtów judaistycznych. Dość wyraźnie chyba przedstawiłem pogląd, iż Tora nie jest darowanym przez Boga objawieniem ale nauczaniem i samopoznaniem narodu żydowskiego.

    – użyte przeze mnie sformułowanie „ostatecznie”, nie nosi znamion błedu logicznego ani merytorycznego. Ostateczna bowiem i jedyna decyzja w kwestii błogosławienia związków homoseksualnych należy do lokalnych wspólnot. Nic co napisałem w tekście nie przeczy zatem manifestowanej przez Pana „esencji judaizmu – liberalizmie”

    – wyświęcanie na rabinów. Mea culpa. Oczywiście ma Pan rację i można mówić jedynie o ordynacji rabinackiej.

    Pozdrawiam

    Eliasz Walachniewicz

  • mike

    [Re: Homoseksualizm z Gwiazdą Dawida w tle]

    W takim razie wyjaśniliśmy już wszelkie wątpliwości.
    Serdecznie pozdrawiam:)

  • Eliasz Walachniewicz

    [Re: Homoseksualizm z Gwiazdą Dawida w tle]

    Amen!
    Pozdrawiam:))

  • Davidon

    [Re: Homoseksualizm z Gwiazdą Dawida w tle]

    a ja szukam i chce poznac geja Zyda…
    pozdrawiam

  • Jakub

    [Re: Homoseksualizm z Gwiazdą Dawida w tle]

    Ruch reknstrukcjonistyczny ogranicza się (o ile sie nie mylę) do kilku synagog w USA. Tutaj w Polsce co najwyżej można praktykowac judaizm ortodoksyjny. Niestety z reformowanym judaizmem jest problem, że gminy nie chca przyjmować rabinów reformowanych (vide Wrocław). Być gejem żydem w Polsce nie jest łatwo. Pozdrawiam autora.

  • DevilBoi69

    [Re: Homoseksualizm z Gwiazdą Dawida w tle]

    Od jakiegos czasu chodze z Zydowski Homosexualista i planujemy zawrzec zwiazek malzenski. Zastanawiam sie czy zmienic religie czy nie? Mozna prosic o pomoc?

  • mkarwan

    [Re: Homoseksualizm z Gwiazdą Dawida w tle]

    Ja tez bym chetnie poznal, cel matrymonialny niewykluczony.




Skomentuj

  

  

  

Obraz CAPTCHY

*

Możesz używać następujących tagów HTML

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Pamiętaj: zamieszczając komentarze akceptujesz regulamin

napisz do nas: listy@homiki.pl

Homiki.pl. Czasopismo zarejestrowane w Sądzie Okręgowym Warszawa Praga pod nr 2372 więcej »
Nr ISSN: 1689-7595

Powered by WordPress & Atahualpa