Homiki polecają film – „Nieważny człowiek”

Alfie Byrne (Albert Finney) dobiega sześćdziesiątki i jest gejem. Mieszka z siostrą, Lily, w peryferyjnej dzielnicy Dublina, pracuje jako konduktor w autobusie linii 34. Domorosły poeta i filozof, wielki miłośnik teatru i literatury, pasjonat twórczości Oscara Wilde’a, Alfie codziennie zabawia pasażerów swoimi popisami recytatorskimi. Jego marzeniem jest wystawienie w lokalnym kościele sztuki Wilde’a „Salome”. Tytułową rolę powierza młodej dziewczynie, Adele Rice, którą pewnego dnia zauważa w autobusie, a do przyjęcia głównej roli męskiej namawia przystojnego kierowcę, z którym jeździ, Robbiego Faya, lecz ten uparcie odmawia. Chcąc nie chcąc, Alfie rozdziela więc role między dość wiekowych, zaprzyjaźnionych pasażerów swojego autobusu.

Lily nie popiera literacko-teatralnych upodobań brata, uważa, że powinien raczej znaleźć sobie żonę. Kłopot w tym, że bardziej niż kobiety Alfiemu podobają się mężczyźni, tacy jak np. Robbie, ale ponieważ ortodoksyjne środowisko nie darowałoby mu takiego grzechu, konduktor skrywa swój sekret i nadal żyje w pojedynkę. Najbliższy sąsiad Byrne’ów, rzeźnik Carney, niezadowolony z powierzenia mu roli Heroda w sztuce, zaczyna podburzać wszystkich przeciwko pomysłowi wystawienia „Salome” i to w dodatku w kościele. Przekonuje Lily, proboszcza i radę parafialną, że to sztuka bluźniercza, niemoralna. Ostrzeżony Byrne kontynuuje jednak próby.

W trakcie jednej z nich Adele zdradza mu, że jest w ciąży. Zaskoczony Alfie próbuje jej pomóc, ale składając dziewczynie niezapowiedzianą wizytę w domu, zastaje ją w łóżku z ukochanym. Tego samego wieczoru po raz pierwszy odważa się wyjawić publicznie własne preferencje. W teatralnym stroju i makijażu idzie do baru dla gejów, ale wizyta ta kończy się jego pobiciem. Pół żywego znajduje go na ulicy policjant i odprowadza do domu. Po drodze spotykają Carne’a i Lily. Zdemaskowany, upokorzony Alfie próbuje popełnić samobójstwo, ale — na szczęście — woda, w której chce się utopić, sięga mu tylko do kolan. Następnego dnia czeka go w pracy nie mniej przykra przeprawa z oschłym, pogardliwym przełożonym.

„Nieważny człowiek” — wzruszający, gorzko-ironiczny obrazek z życia Irlandii wczesnych lat sześćdziesiątych: ultrakatolickiej, surowej moralnie, restrykcyjnej wobec wszelkich prób przełamania obyczajowych tabu — to zarazem hołd złożony twórczości Oscara Wilde’a, ulubionego autora bohatera filmu. Alfie Byrne jest po części współczesnym wcieleniem Wilde’a. W filmie nie brak nawiązań do sposobu widzenia świata przez słynnego, skandalizującego pisarza, do jego życiowych perypetii, a ekranowe postaci noszą nazwiska zaczerpnięte z jego utworów.


„A Man of No Importance”
Komediodramat, 95 min, Wielka Brytania/Irlandia 1994
Reżyseria: Suri Krishnamma

Scenariusz: Barry Devlin
Występują: Albert Finney, Brenda Fricker, Michael Gambon, Tara Fitzgerald, Rufus Sewell, Patrick Malahide, Anna Manahan, Joe Pilkington i inni

TVP 1, 5 lipca, godz. 23:25




Skomentuj

  

  

  

Obraz CAPTCHY

*

Możesz używać następujących tagów HTML

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Pamiętaj: zamieszczając komentarze akceptujesz regulamin

napisz do nas: listy@homiki.pl

Homiki.pl. Czasopismo zarejestrowane w Sądzie Okręgowym Warszawa Praga pod nr 2372 więcej »
Nr ISSN: 1689-7595

Powered by WordPress & Atahualpa